«Vos agrada l'aeroport del iaio?» La frase la va pronunciar el llavors president de la Diputació de Castelló, Carlos Fabra, el 25 de març de 2011. Aquest dia es va inaugurar el que hui és l'aeroport més famós d'Espanya perquè té de tot, menys avions. Per tenir, té una plantilla de set persones entre les quals destaquen un director general que cobra més que el president de la Generalitat, o un relacions públiques que és a més regidor del PP a Nules. A més, en breu s'uniran a l'equip vuit falcons i vuit fures per vigilar l'aeròdrom de la fauna intrusa.
L'aeroport de Castelló està gestionat per l'empresa pública Aerocas SL, participada en un 98% per la Generalitat Valenciana (a través de la Societat Projectes Temàtics) i en un 2% per la Diputació de Castelló. Segons l'últim informe de la Sindicatura de Comptes, que fiscalitza l'activitat de l'any 2009, l'empresa de l'aeroport va tenir pèrdues per valor de nou milions d'euros en aquest exercici i tenia nombres vermells per valor de 31 milions en la seva partida de fons propis. De fet, Aerocas és una de les cinc empreses públiques que es troba en causa de dissolució. I està en aquesta situació perquè les seues pèrdues han deixat reduït el seu patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del seu capital social. A més, els seus pagaments a proveïdors no brillen precisament per la puntualitat, un fet que el síndic destaca en el seu informe de 2010. Si bé la xifra que deu a 31 de desembre de 2010 és de més de 18 milions d'euros, , quan paga, ni tan sols ho fa en els dies que la llei estableix com a termini.
La situació de tresoreria de Aerocas va ser esmenada per dos fets rellevants, segons detalla l'informe de la Sindicatura. El 21 de març de 2011, dies abans de la inauguració, es va dur a terme una ampliació de capital per import de 7,8 milions d'euros, mitjançant la compensació d'un crèdit de la Generalitat. També aquest dia va ampliar un préstec a 33,8 milions s d'euros. Però ni amb aquestes. L'empresa va tancar el 2009 amb 9 milions d'euros de pèrdues.
Amb una plantilla de set persones, entre elles un director general, Juan García Sales, històric del PP, que té un salari per sobre del que percep el president de la Generalitat. O un relacions públiques, Alejandro Borrás, que és a més edil en el Consistori de Nules. També personal administratiu. En total, gestionen un pressupost d'uns 382.000 euros.
I és que, a pesar que ja està inaugurat, ni té permís de navegació ni data prevista per a l'arribada de vols. El que sí té és la previsió que en breu s'incorporaran a la plantilla vuit fures i vuit falcons per evitar que les plagues de conills es facin amb la pista de l'aeròdrom. Per a això es va treure a concurs la concessió per valor de 456.000 euros. També curiosos resulten les despeses en patrocini, que només l'any passat van superar els 4,5 milions. No és d'estranyar. L'aeroport de Castelló ha lluït en les samarretes del Vila-real, del Castelló o del Platges de Castelló. Un altre assumpte que ha atès que parlar és l'escultura per valor de més de 300.000 euros que el president de l'empresa, Carlos Fabra, va encarregar a Ripollés.
Ara, en plena crisi, l'aeroport segueix sense engegar-se i ha deixat de promocionar-se en fires com Fitur. «Es promociona el que es té, no el que es tindrà», va dir Javier Moliner, successor de Fabra.
L'aeroport de Castelló està gestionat per l'empresa pública Aerocas SL, participada en un 98% per la Generalitat Valenciana (a través de la Societat Projectes Temàtics) i en un 2% per la Diputació de Castelló. Segons l'últim informe de la Sindicatura de Comptes, que fiscalitza l'activitat de l'any 2009, l'empresa de l'aeroport va tenir pèrdues per valor de nou milions d'euros en aquest exercici i tenia nombres vermells per valor de 31 milions en la seva partida de fons propis. De fet, Aerocas és una de les cinc empreses públiques que es troba en causa de dissolució. I està en aquesta situació perquè les seues pèrdues han deixat reduït el seu patrimoni net a una quantitat inferior a la meitat del seu capital social. A més, els seus pagaments a proveïdors no brillen precisament per la puntualitat, un fet que el síndic destaca en el seu informe de 2010. Si bé la xifra que deu a 31 de desembre de 2010 és de més de 18 milions d'euros, , quan paga, ni tan sols ho fa en els dies que la llei estableix com a termini.
La situació de tresoreria de Aerocas va ser esmenada per dos fets rellevants, segons detalla l'informe de la Sindicatura. El 21 de març de 2011, dies abans de la inauguració, es va dur a terme una ampliació de capital per import de 7,8 milions d'euros, mitjançant la compensació d'un crèdit de la Generalitat. També aquest dia va ampliar un préstec a 33,8 milions s d'euros. Però ni amb aquestes. L'empresa va tancar el 2009 amb 9 milions d'euros de pèrdues.
Amb una plantilla de set persones, entre elles un director general, Juan García Sales, històric del PP, que té un salari per sobre del que percep el president de la Generalitat. O un relacions públiques, Alejandro Borrás, que és a més edil en el Consistori de Nules. També personal administratiu. En total, gestionen un pressupost d'uns 382.000 euros.
I és que, a pesar que ja està inaugurat, ni té permís de navegació ni data prevista per a l'arribada de vols. El que sí té és la previsió que en breu s'incorporaran a la plantilla vuit fures i vuit falcons per evitar que les plagues de conills es facin amb la pista de l'aeròdrom. Per a això es va treure a concurs la concessió per valor de 456.000 euros. També curiosos resulten les despeses en patrocini, que només l'any passat van superar els 4,5 milions. No és d'estranyar. L'aeroport de Castelló ha lluït en les samarretes del Vila-real, del Castelló o del Platges de Castelló. Un altre assumpte que ha atès que parlar és l'escultura per valor de més de 300.000 euros que el president de l'empresa, Carlos Fabra, va encarregar a Ripollés.
Ara, en plena crisi, l'aeroport segueix sense engegar-se i ha deixat de promocionar-se en fires com Fitur. «Es promociona el que es té, no el que es tindrà», va dir Javier Moliner, successor de Fabra.
Font: Las Provincias